Kärlek

Kärlek

måndag 12 december 2011

KALAS-metoden

Läste i en tidning om en metod som ska maxa farten i löpspåret. Blev intresserad och ska nog prova om jag gör några förbättringar. KALAS står för KNÄ, AVSLAPPNING, LUTNING, ARMARNA, SVANSKOTAN. Det är vettigt att under ett löppass träna in ett av dessa moment i taget.


Igår när jag sprang försökte jag börja med och tänka på armarna. Man ska hålla armarna i 90 graders vinkel och ha underarmarna i färdriktningen utan att spänna axlarna. När man börjar träna in denna teknik kan man med fördel ha handflatorna uppåt som om man bar på en bricka. Detta gör att det är svårare att gunga med kroppen i sidled. Energin skall istället användas framåt och då vill gärna benen hänga med i samma riktning. Man ska också sträcka på sig och låtsas att man springer med en bok på huvudet, trycka ihop skulderbladen och dra bak armarna innan man börjar springa.


Att ha handflatorna uppåt kändes inte naturligt för mig så det skippade jag. Resten kändes helt ok. Upptäckte att mina armar normalt sett brukar pendla snett inåt förbi magen och snett utåt. Att springa med armarna i pendlingsrörelse rakt framåt och bakåt kändes förstås ovant men helt klart bättre. Jag köper hela argumentet med att rörelseenergin då fokuseras framåt och inte går till spillo åt sidorna. Ska prova ett annat moment nästa gång men samtidigt komma ihåg armarna.


Var inne lite på momentet avslappning. Kände efter hur jag var i mitt ansikte och jag var ganska så avslappnad. Ansiktet ska liksom hoppa om man gör rätt. Du ska nästan vara på väg att dregla om du gör rätt! Och är man avslappnad i ansiktet så hänger snart resten av kroppen med på köpet. Men som sagt ett moment i taget.


Personen som lär ut Kalas-metoden heter Fredrik Zillén. Nedan en länk till lite mer om honom och metoden.

http://www.teamsnabbare.se/spring-snabbare/kalas-metoden/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar